Frågor & Svar
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna.
Om du inte hittar det du söker kan du alltid höra av dig till oss via chatten längs ner till höger eller via e-post till hello@bofink.com.

 Hur kommer jag igång med Bofink?

Bofink – Hälsokoll på ditt bolån är helt gratis och finns tillgänglig till både iPhone och Android. Appen går att ladda ner i svenska App Store eller Google Play.

Hur fungerar tjänsten?

Bofink genomför en hälsokoll på ditt bolån baserat på din ränta, dina bindningstider, din belåningsgrad samt din amorteringstakt. Du skapar först ett konto med Facebook eller e-post. Därefter fyller du i lite mer uppgifter om din bostad. Sen får du en personifierat betyg på ditt bolån.

Kostar det något? Tillkommer det några dolda avgifter?

Nej, Bofink är helt gratis för användaren. Om du väljer att byta bolån via vår samarbetspartner Mitt Bolån betalar den nya kreditgivaren en så kallad kick-back.

Måste jag ha Mobilt BankID?

Nej, du måste inte ha Mobilt BankID men då får fylla i ganska mycket information själv. Att använda Mobilt BankID rekommenderas starkt då din adress samt uppgifter om ditt bolån hämtas automatiskt.

Vilka banker stödjer ni för Mobilt BankID?

I dagsläget har vi stöd för Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank, Sparbankerna samt ICA Banken. Det går också utmärkt att ha SBAB, Danske Bank, Skandiabanken, Länsförsäkringar eller Ikano Bank men då kan du inte använda Mobilt BankID.

Finns det några banker ni inte stödjer?

Ja, vi har valt att prioritera de största kreditgivarna av bolån. Några banker vi inte stödjer är Avanza, Nordnet och Ålandsbanken men kommer troligen göra det möjligt under 2018.

Finns det möjlighet att vara anonym?

Ja, till skillnad från många andra aktörer kan du välja att vara helt anonym. Du måste förvisso skapa konto med en e-post och fylla i många uppgifter på egen hand men inga uppgifter kan kopplas till dig personligen. Att använda Mobilt BankID rekommenderas starkt då många uppgifter hämtas automatiskt och förenklar användningen av appen.

Vad gör jag om något går fel efter jag signerat med Mobil BankID?

Om du legitimerat dig mot din bank där du har bolån men du får ett felmeddelande har något gått fel när vi försökt läsa av ditt bolån. Det kan exempelvis beror på att du har topplån eller ett privatlån på banken. Vi jobbar ständigt med att förbättra oss och åtgärda de fel som uppstår. Hör av dig till oss så försöker vi lösa problemet eller välj att fylla i information om ditt bolån manuellt.

Hur säkert är det?

Bofink är lika säker som din bank och hanteringen av bolån- och personuppgifter är något vi tar på största allvar. All data som lagras krypteras med AES, industristandard för symmetrisk kryptering.

Hur sätter ni betyg på mitt bolån?

Betygsättningen på resultatsidorna ska ses som beslutsstöd och analysverktyg för att förbättra just ditt bolån. Läs mer om hur vi betygsätter ditt bolån här.

Hur vet ni värderingen på min bostad?

Genom vår samarbetspartner Booli får vi fram en uppskattad bostadsvärdering. Booli har Sveriges mest omfattande register gällande pris och avslut och deras algoritmer ger pricksäkra värderingar. I områden där det inte sker speciellt många avslut kan värderingen bli fel och då kan du istället fylla i bostadsvärdet själv.

Vilka är ni som ligger bakom tjänsten?

Vi är personer med bakgrund inom matematik och programmering som har utvecklat appen. Vårt mål är att svenska bolånetagare att ha schyssta villkor på sitt bolån och hjälpa till mot en förbättrad ekonomi. Läs mer om oss här.

Hur kommer jag i kontakt med er?

Du är alltid välkommen att höra av dig och ge feedback på vår app. Kontakta oss via chatten längs ner till höger eller en e-post direkt till hello@bofink.com.